Scenariusze 10-15 lat - Edycja 3 (10-12 lat)

Porozmawiajmy o działaniach i postawach

FILIPINY - Nie pozostawaj obojętny na poważne sprawy

Żyjemy w świecie, którego cechą charakterystyczną jest wielość wydarzeń. Informacje na temat jednych spraw wypierają poprzednie, a na nie z kolei nakładają się następne. Codziennie różnymi kanałami dociera do nas wiele rozmaitych informacji na temat tego, co dzieje się w różnych miejscach na świecie: blisko, daleko, po drugiej stronie globu. Ta wielość i różnorodność docierających do nas danych sprawia, że obok części z nich przechodzimy obojętnie. Nie dostrzegamy ich sensu, nie pochylamy się nad ich znaczeniem, nie poruszają nas tak bardzo, jak powinny. Jednocześnie poświęcamy swój czas, uwagę, energię sprawom mało znaczącym, które zajmują nas tylko dlatego, że wyłapaliśmy je z całej masy innych informacji. Podczas tej lekcji chcemy zachęcić nauczycieli i uczniów do zastanowienia się nad sprawami, które często umykają naszej uwadze. Pragniemy zainspirować do tego, by uważniej przyjrzeć się otaczającej nas rzeczywistości, by nie przechodzić obojętnie obok spraw istotnych dla innych ludzi. Te sprawy często są również ważne dla nas, tylko czasem w codziennym pośpiechu nie zauważamy, jak bardzo są nasze.

CELE ZAJĘĆ

WIEM: Uczeń wie, że ważne jest angażowanie się w sprawy istotne dla innych ludzi. Zdaje sobie sprawę z tego, że obojętność na sprawy innych ludzi może przynieść negatywne konsekwencje.

CZUJĘ: Uczeń rozumie, jak czuje się osoba, która doświadcza braku zrozumienia dla ważnych dla niej spraw.

POMAGAM: Uczeń wyraża gotowość niesienia pomocy innym w sytuacjach ważnych dla nich.


Materiały do pobrania ×
Scenariusz „FILIPINY - Nie pozostawaj obojętny na poważne sprawy” .pdf - POBIERZ
Nauczać to znaczy przekazać coś więcej niż wiedzę

Archiwum scenariuszy 10-15 lat

Powiązane materiały warte chwili

Nie ma edukacji bez relacji

Zwykle najwięcej uczymy, kiedy nawet nie próbujemy tego robić. Kiedy nasi uczniowie sami odkrywają prawdę o sobie i otaczającym ich świecie. Dlatego warto budować w szkole klimat troski i ciepła, zrozumienia i otwartości na innych, bez wrogości, podziałów, bez dogmatyzmów i racji… W takich warunkach łatwiej o tę najważniejszą w życiu naukę.

Dowiedz się więcej

Stereotypy. Minipodręcznik świadomego użytkownika

Skąd się biorą stereotypy? To efekt uboczny „chodzenia na skróty” naszego umysłu i korzystania w myśleniu z heurystyk zamiast logicznych reguł. Stereotypy przeszkadzają w adekwatnym widzeniu siebie i innych, ale można je unieszkodliwić, zauważając ich automatyczne pojawienie się.

Dowiedz się więcej