Jacques Leclerc wyraził przekonanie, że „największą umiejętnością życia – i najrzadszą – jest uznanie tego, kim jesteśmy, robienie tego, co umiemy – i tylko tego – i znalezienie w tym szczęścia”. To jego recepta na życie pełne pasji, życie spełnione, dobrej (lepszej) jakości. Zapytajmy zatem tak, jak czynią to autorzy książki „Rewolucja w uczeniu”, Jeanette Vos i Gordon Dryden: „Skoro obecnie niemal wszystko jest możliwe, to co naprawdę chciałbyś robić? Co jest twoją prawdziwą pasją? Czym wolałbyś się zajmować bardziej niż wszystkim innym?”. I tak jak oni zachęćmy: „Podejmij wyzwanie i nie bój się marzyć”. Marzenia sprawiają, że zaczynamy myśleć o sprawach początkowo nieosiągalnych, tak odległych, że wręcz niemożliwych do realizacji. Jeżeli jednak przekształcimy marzenia w konkretne cele, określone kroki, działania, których realizacji się podejmiemy, okazuje się, że to, o czym marzymy, ma szansę się urzeczywistnić. Wyznaczajmy sobie konkretne cele. Łatwiej bowiem podjąć działanie, gdy mamy określony, realny, bliski cel. Określajmy też terminy ich osiągnięcia, to nas zmobilizuje do działania. Każdego dnia zastanówmy się, na ile udało nam się zbliżyć do celu, co dobrego już się wydarzyło. To sprzyja utrzymaniu wysokiego poziomu motywacji. Wtedy jest szansa, że podjęte działania doprowadzą nas do pierwszego sukcesu, który uskrzydla, motywuje do dalszych działań. Sprawia, że zaczynamy dostrzegać sens tego, co robimy. Zaczynamy się tym cieszyć. Coraz głębiej wciąga nas to, co sobie wymyśliliśmy, to, co robimy. I w pewnym momencie zapominamy o wysiłku, który wkładamy w realizację kolejnego celu, kolejnego zadania. Nie dostrzegamy upływającego czasu. Zaczynamy odczuwać satysfakcję i radość z tego, że działamy, że pokonujemy kolejne trudności zewnętrzne i własne ograniczenia, że osiągamy kolejne założone cele. Jesteśmy szczęśliwi, czujemy się spełnieni, ponieważ realizujemy naszą pasję. Zapraszamy zatem uczniów i nauczycieli do udziału w lekcji poświęconej odkrywaniu i realizacji pasji. Zainspirujcie się historią Heather Graham, dyrektorki Casa Guatemala, oraz jednej z jej podopiecznych – Filomeny.
CELE ZAJĘĆ
WIEM: Uczeń wie, że pasja może zmienić jego życie na lepsze.
CZUJĘ: Uczeń wie, że umiejętność określenia celu w życiu jest jednym z warunków odczuwania szczęścia.
POMAGAM: Uczeń jest gotowy podjąć działanie, aby poprawić jakość swojego i/lub czyjegoś życia.
Nauczać to znaczy przekazać coś więcej niż wiedzę
Zwykle najwięcej uczymy, kiedy nawet nie próbujemy tego robić. Kiedy nasi uczniowie sami odkrywają prawdę o sobie i otaczającym ich świecie. Dlatego warto budować w szkole klimat troski i ciepła, zrozumienia i otwartości na innych, bez wrogości, podziałów, bez dogmatyzmów i racji… W takich warunkach łatwiej o tę najważniejszą w życiu naukę.
Skąd się biorą stereotypy? To efekt uboczny „chodzenia na skróty” naszego umysłu i korzystania w myśleniu z heurystyk zamiast logicznych reguł. Stereotypy przeszkadzają w adekwatnym widzeniu siebie i innych, ale można je unieszkodliwić, zauważając ich automatyczne pojawienie się.