Koncepcja zajęć „Efektu Domina” w materiałach dydaktycznych dla nauczycieli
Odpowiadając na potrzeby rozwojowe uczniów z klas I-III przygotowaliśmy materiały dydaktyczne dla nauczycieli pt. „Mądre bajki z całego świata. Inspiracje do zajęć z dziećmi”. Mają one pomóc nauczycielom rozwijać u uczniów postawy prospołeczne: szacunku, akceptacji dla drugiego człowieka, współpracy i współdziałania, odpowiedzialności za siebie i innych, troski o ludzi i miejsce w którym się żyje.
Inspiracją do zajęć są „Mądre bajki z całego świata” (16 bajek przygotowanych w formie książeczki z dwiema płytami CD). Każda z ich podejmuje istotne zagadnienia społeczne, zawiera istotny problem, który chcemy podjąć wspólnie z uczniami. Bajki są motywem do podjęcia rozmów, formułowania pytań i poszukiwania odpowiedzi. Zachęcamy też do weryfikowania pomysłów i wcześniej sformułowanych odpowiedzi. Inspirujemy do działania wspólnego, grupowego i indywidualnego, do dzielenia się wiedzą i doświadczeniami. Zaproponowane scenariusze mają pełnić funkcje „drogowskazów” do kolejnych działań wychowawczych podejmowanych przez nauczyciela, służących rozwijaniu postaw społecznych uczniów. Mogą być przez nauczyciela modyfikowane, rozwijane i wzbogacane o własne pomysły.
Cele zajęć
Cele zajęć są zgodne z celami kształcenia ogólnego określonymi w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. dla I etapu edukacyjnego obejmującego klasy I-III szkoły podstawowej- edukacja wczesnoszkolna
Czas trwania zajęć
Zajęcia przewidziane są na 45-60 minut, ale nauczyciel może dowolnie modyfikować czas poświęcony na poszczególne aktywności.
Zajęcia mogą być realizowane w dowolnym momencie roku szkolnego, w zaproponowanej kolejności lub zgodnie z potrzebami uczniów i preferencjami nauczycieli.
Struktura zajęć
- Wspólne wysłuchanie bajki.
- Rozmowa inspirowana treścią bajki.
- Rozmowa i działania na temat wywołany treścią baki (praca indywidualna, w grupach, z całą klasą-poszukiwanie odpowiedzi na postawione pytania, wywołane zagadnienia).
- Dzielenie się przemyśleniami, doświadczeniami.
- Formułowanie wniosków końcowych i tworzenie „Klasowego skarbniczka wartości”
Każda lekcja może być Waszym wspólnym cennym doświadczeniem i może być cennym indywidualnym doświadczeniem każdego z Was!
Jak rozmawiać z uczniami o ważnych sprawach?
- Zaplanuj czas na spokojną rozmowę na forum klasy i w mniejszych grupach
- Formułuj pytania i zachęcaj uczniów do samodzielnego myślenia.
- Faj czas do namysłu i dyskusję w małych grupach.
- Nie oczekuj określonych odpowiedzi.
- Nie oceniaj odpowiedzi, gdyż podczas rozmowy każda wypowiedź i każdy pomysł są cenny.
- Zachęcaj uczniów, by wyjaśniali (uzasadniali) swoje propozycje.
- Zachęcaj uczniów, by definiowali pojęcia.
- Pozwól uczniom zadawać pytania Tobie i kolegom/koleżankom z klasy.
- Pozwól na formułowanie przez nich różnych typów pytań.
- Nie ma złych pytań.
- Niech uczniowie wspólnie poszukają odpowiedzi na postawione pytania.
- Nie ma złych odpowiedzi i nie ma złych pomysłów.
- Pozwól uczniom na rozumienie i wyjaśnianie „po swojemu”.
- Ucz szacunku dla pomysłów i przekonań innych osób.
- Pozwól uczniom poszukiwać wspólnych rozwiązań.
- Zachęcaj do argumentowania.
- Ucz rozwiązań kompromisowych.
- Zachęcaj do formułowania podsumowań.
Pamiętaj, zanim rozpoczniesz lekcję
Uczniowie z klas I-III:
- uczą się ujmowania sytuacji na różnych poziomach, z różnych perspektyw,
- uczą się posługiwania pojęciami abstrakcyjnymi,
- potrafią wytłumaczyć (zdefiniować) sens wielu pojęć abstrakcyjnych,
- rozwijają umiejętność rozróżniania perspektywy własnej i innych ludzi,
- kształtują umiejętność rozumienia emocji własnych i innych ludzi,
- rozumieją, że inni mogą mieć odmienne zdanie na ten sam temat,
- uczą się mówić o emocjach i potrafią je modulować,
- wiedzą, jak można poprawić nastrój innym ludziom,
- rozumieją, że ludzie mogą przeżywać jednocześnie różne emocje,
- potrafią wyjaśnić czyjeś postepowanie w kategoriach przyczyn i skutków,
- rozwijają umiejętność dokonywania porównania społecznego.
Odpowiadając na potrzeby rozwojowe uczniów z klas I-III przygotowaliśmy materiały dydaktyczne dla nauczycieli pt. „Mądre bajki z całego świata. Inspiracje do zajęć z dziećmi”. Mają one pomóc nauczycielom rozwijać u uczniów postawy prospołeczne: szacunku, akceptacji dla drugiego człowieka, współpracy i współdziałania, odpowiedzialności za siebie i innych, troski o ludzi i miejsce w którym się żyje.
Inspiracją do zajęć są „Mądre bajki z całego świata” (16 bajek przygotowanych w formie książeczki z dwiema płytami CD). Każda z ich podejmuje istotne zagadnienia społeczne, zawiera istotny problem, który chcemy podjąć wspólnie z uczniami. Bajki są motywem do podjęcia rozmów, formułowania pytań i poszukiwania odpowiedzi. Zachęcamy też do weryfikowania pomysłów i wcześniej sformułowanych odpowiedzi. Inspirujemy do działania wspólnego, grupowego i indywidualnego, do dzielenia się wiedzą i doświadczeniami. Zaproponowane scenariusze mają pełnić funkcje „drogowskazów” do kolejnych działań wychowawczych podejmowanych przez nauczyciela, służących rozwijaniu postaw społecznych uczniów. Mogą być przez nauczyciela modyfikowane, rozwijane i wzbogacane o własne pomysły.
Cele zajęć
Cele zajęć są zgodne z celami kształcenia ogólnego określonymi w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. dla I etapu edukacyjnego obejmującego klasy I-III szkoły podstawowej- edukacja wczesnoszkolna
Czas trwania zajęć
Zajęcia przewidziane są na 45-60 minut, ale nauczyciel może dowolnie modyfikować czas poświęcony na poszczególne aktywności.
Zajęcia mogą być realizowane w dowolnym momencie roku szkolnego, w zaproponowanej kolejności lub zgodnie z potrzebami uczniów i preferencjami nauczycieli.
Struktura zajęć
- Wspólne wysłuchanie bajki.
- Rozmowa inspirowana treścią bajki.
- Rozmowa i działania na temat wywołany treścią baki (praca indywidualna, w grupach, z całą klasą-poszukiwanie odpowiedzi na postawione pytania, wywołane zagadnienia).
- Dzielenie się przemyśleniami, doświadczeniami.
- Formułowanie wniosków końcowych i tworzenie „Klasowego skarbniczka wartości”
Każda lekcja może być Waszym wspólnym cennym doświadczeniem i może być cennym indywidualnym doświadczeniem każdego z Was!
Jak rozmawiać z uczniami o ważnych sprawach?
- Zaplanuj czas na spokojną rozmowę na forum klasy i w mniejszych grupach
- Formułuj pytania i zachęcaj uczniów do samodzielnego myślenia.
- Faj czas do namysłu i dyskusję w małych grupach.
- Nie oczekuj określonych odpowiedzi.
- Nie oceniaj odpowiedzi, gdyż podczas rozmowy każda wypowiedź i każdy pomysł są cenny.
- Zachęcaj uczniów, by wyjaśniali (uzasadniali) swoje propozycje.
- Zachęcaj uczniów, by definiowali pojęcia.
- Pozwól uczniom zadawać pytania Tobie i kolegom/koleżankom z klasy.
- Pozwól na formułowanie przez nich różnych typów pytań.
- Nie ma złych pytań.
- Niech uczniowie wspólnie poszukają odpowiedzi na postawione pytania.
- Nie ma złych odpowiedzi i nie ma złych pomysłów.
- Pozwól uczniom na rozumienie i wyjaśnianie „po swojemu”.
- Ucz szacunku dla pomysłów i przekonań innych osób.
- Pozwól uczniom poszukiwać wspólnych rozwiązań.
- Zachęcaj do argumentowania.
- Ucz rozwiązań kompromisowych.
- Zachęcaj do formułowania podsumowań.
Pamiętaj, zanim rozpoczniesz lekcję
Uczniowie z klas I-III:
- uczą się ujmowania sytuacji na różnych poziomach, z różnych perspektyw,
- uczą się posługiwania pojęciami abstrakcyjnymi,
- potrafią wytłumaczyć (zdefiniować) sens wielu pojęć abstrakcyjnych,
- rozwijają umiejętność rozróżniania perspektywy własnej i innych ludzi,
- kształtują umiejętność rozumienia emocji własnych i innych ludzi,
- rozumieją, że inni mogą mieć odmienne zdanie na ten sam temat,
- uczą się mówić o emocjach i potrafią je modulować,
- wiedzą, jak można poprawić nastrój innym ludziom,
- rozumieją, że ludzie mogą przeżywać jednocześnie różne emocje,
- potrafią wyjaśnić czyjeś postepowanie w kategoriach przyczyn i skutków,
- rozwijają umiejętność dokonywania porównania społecznego.